Elle s appelait Sarah

Avslutade min mysiga hemmakväll igår med att se en film som jag vill rekommendera ”Elle s’appelait Sarah” (”Sarahs key”). Jag är svag för franska filmer får jag erkänna och jag tyckte om även den här fastän det var en tragisk historia som utspelade sig med många uppslitande scener.

Filmen är baserad på den fransk-brittiska författaren Tatiana de Rosnays roman med samma titel.  I berättelsen flätas två historier samman, en historisk och en samtida.

Juli 1942: Sarah, en 10-årig judisk flicka, försöker rädda sin fyraårige lillebror genom att gömma honom i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den franska polisen under den beryktade Vél d’Hiv-razzian, då 12 884 judar, varav 4051 barn arresterades. Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fickan, övertygad om att hon ska komma tillbaka om några timmar. Men timmarna blir till dygn och Sarahs desperation växer.

Maj 2002: Inför 60-årsdagen av Vél d’Hiv ombeds den amerikanska journalisten Julia Jarmond (Kristin Scott Thomas) skriva ett reportage om denna svarta dag i Frankrikes historia. Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria. Julia känner sig manad att skriva om flickans öde, och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv och den familj hon gift in sig i.

Historier som denna, om detta fruktansvärda krig måste berättas om och om igen för nya generationer – det gäller att inte glömma!

