Etiketter

, , , , , ,

Naughty Pink to Pep up The Romantic Atmosphere | Elegant Lingerie

Igår var jag och älsklingen bjudna på maskerad till en kär väninna för att fira hennes 30-årsdag. Superroligt, jag älskar att klä ut mig, byta identitet för en kväll, ikläda sig en roll och kanske våga testa ett annorlunda beteende och halvt förbjudna saker utan att till fullo behöva ta ansvar. Vår plan var iallafall att klä ut oss till Don & Betty Draper, det äkta paret från serien ”Mad Men” som jag skrivit om i tidigare inlägg. Jag hade köpt en mörkblå klänning med stora vita och ljusblå prickar på i typisk 50/60-talstil och för att få den rätta Betty Francis looken hade jag införskaffat stora pärlor till både öron, handled och hals. Piffig makeup med rött läppstift och nagellack och söta små sandaletter och vit handväska skulle toppa outfiten. Gubben min är till utseendet redan rätt lik Don Draper så en snygg kostym, en smalbrättad hatt och en Lucky Strike i handen hade varit allt som krävts för en drop dead gorgeous Mr. Draper.

Nu bar det sig inte bättre än att jag drog på mig en höstförkylning så det var horisonttalläge som gällde för mig under större delen av gårdagen, maskeradkostymen ersattes med flanellpyjamas duntofflor och ett ostyrigt hår. Ja ja, vad är väl ändå en bal på slottet…?Tumblr_la2u9cwcaw1qz9qooo1_500_large

Maskeradtillställningarna härstammar från 1400-talet då festligheterna för att fira bröllop, triumftåg eller andra mycket speciella tillfällen blev allt mer extravaganta inom hovet och finare samhällsklasser. I 1600 – & 1700-talets Europa var masken en förhållandevis vanlig accessoar hos de modemedvetna som följde det franska och italienska modet. I Sverige bars under denna tid mask huvudsakligen till fest men i vissa medelhavsländer även till vardags. Likt nutidens moderiktiga solglasögon var maskernas syfte att utstråla spänning, anonymitet och en moderiktig attraktion.

Maskeradbaler började bli populära i Europa kring 1600-1700 talet.. ibland hade dom även dödlig utgång. Sveriges konung Gustav den 3:e blev mördad under en maskeradbal av en missnöjd adelsman vid namn Jacob Johan Anckarström. Denna händelse har även blivit till en opera ”Gustave III”.

Balmasquevogueparis2_largeMasquerade_by_didit_didot-d31h358_large

Tumblr_lefh2c5ygw1qbp4uco1_500_large

