Etiketter

, , , , , , , ,

Varmt, bylsigt, maskigt, mjukt och mysigt… stickat är en ständigt återkommande höstfavorit och i år verkar det trendigare än någonsin vilket glädjer mig, för jag älskar stickat. Med tanke på hur lång och kall hösten och vintern blev förra året vill jag gardera mig med med många varma sköna stickade plagg inför kommandde säsong.

För sisådär tjugo år sedan skulle en ung människa ha rynkat på näsan och sagt att stickning var något som bara farmor eller mormor pysslade med. Men under de senaste åren har stickning fått sin renässans och blivit omåttligt populärt. Stickning har vandrat in och ut ur modet många gånger under det senaste seklet. Just nu är det inne, och stickade plagg återfinns på nästan varje människa. Men inte bara i form av mode och färdigstickade kläder har stickningen gjort sitt intåg, utan även i form av stickor och garn i händerna på folk i alla åldrar, folk som själva skapar något. Stickning har med ens blivit spännande, roligt, hippt och modernt.

David edita 6

David edita 4

Hermes Fall Campaign

Underbara bilder på Michelle Williams av Annie Leibovitz för Vogue, Oktober 2011 

På temat stickat så läste jag för en tid sedan Kate Jacobs roman ”Livets aviga och räta”, en sympatisk och inspirerande bok som inte bara handlar om stickning utan även om kvinnlig vänskap och livet som ensamstående mamma och företagare. I centrum för handligen återfinns garnbutiken Walker & Daughter, belägen på Manhattan, där allehanda karaktärer, företrädesvis kvinnor, möts och det är i dessa möten och de relationer som uppstår, som Jacobs har hämtat den berättelse hon förmedlar. Jag tyckte om boken och den fick mig väldigt sugen på att sticka!

Julia Roberts har tydligen försäkrat sig om filmrättigheterna till denna bok och filmen spås ha premiär under 2013 med Julia Roberts i huvudrollen.

