Etiketter

, , , , , , , , , , , ,

Vår filosofiVår historiaSekretesspolicy

Om man tittar på foton av mig från mina tidiga levnadsår, från den tiden då jag inte själv kunde bestämma vad jag skulle ha för kläder på mig, så har jag på nästan varje bild på mig något randigt. Detta var tiden då Polarn & Pyrets ränder just hade lanserats och fått sitt genomslag och mina föräldrar verkade ha inhandlat större delen av min garderob just där.

Min mamma har förresten så länge jag kan minnas alltid gillat randigt, när hon kommer hem från en tur på stan kan man nästan vara säker på att det gömmer sig något randigt i någon av shoppingkassarna. När jag själv fick börja välja min utstyrsel tog jag avstånd från det randiga, jag var mätt på det, men nu… nu älskar även jag randigt och har fullt med randiga topar, tröjor, koftor i klädskåpet. Fästmannen har också en svaghet för tvärrandigt så vi kommer troligtvis klä våra framtida barn i diverse randiga plagg vi med!

kundtjanst

Ränder har inte alltid varit på modet, tvärtom, genom tiderna har de haft såväl nedsättande som upphöjande betydelser. Rändernas historia är ett utmärkt exempel på att en och samma form kan stå för helt olika saker, det är helt enkelt sammanhanget, tid och plats, som skapar betydelsen.

Sämst rykte hade mönstret på medeltiden då det förknippades med utfrysta och fördömda individer. I flera sydeuropeiska städer tvingades exempelvis prostituerade och narrar bära randiga plagg för att inte förväxlas med vanliga hederliga medborgare. Än idag betyder en randig tröja mer än man tror. Den marina randen i sjömanströjan bars av matroser längst ner i flottans hierarki men blev senare fashionabel och även en favorit bland konstnärliga rebeller. Mest känd av dessa är Pablo Picasso som lyckades se både bångstyrig, mysig och macho ut i sin matrosklädsel. Andy Warhol gillade också den randiga tröjan men inte fullt så mycket som den franske modeskaparen Jean Paul Gaultier som mer eller mindre gjort sjömanströjan till sitt adelsmärke.

 

205899014183448147_f9mq92j6_c_large

Tumblr_lpgt9sfbqc1qgdj9no1_500_large

Tumblr_lw5j1g85lx1ql5qdho1_500_large

stripes are love, don´t you think?

Viablondepisodes2_large

262498_117938824972061_100002678318836_105639_8317578_n_large

Tumblr_lqmpannpwy1qk3874o1_500_large

Tumblr_lhr61plxfm1qzjidwo1_500_large

